zaterdag 29 november 2008

les 10 - de geconstrueerde ruimte

Het onderwerp van vandaag: 'de geconstrueerde ruimte'.
Wat lastiger uit te leggen dan plasticiteit... Een aantal begrippen: futurisme, kubisme, abstract, constructivisme, geometrie. Helemaal weg van de weergave van de werkelijkheid. Soms bijna letterlijk een eigen ruimte creëren.

Namen die voorbij kwamen in deze diaserie: Picasso, Balla, Duchamp, Boccioni, Tatlin, Rodchenko, Gabo, van Doesburg, Franz Ehrlich (Bauhaus), Moholy-Nagy, Bill, Smith, Caro, Judd, leWitt.

Picasso is natuurlijk DE vertegenwoordiger van het kubisme. In het kubisme werd eigenlijk voor het eerst de werkelijkheid verdraaid om iets uit te drukken. Zoals Picasso zijn violen op schilderijen geframenteerd, als een compositie in onderdelen viool, weergaf. Ook Marcel Duchamp heeft als kubist gewerkt, voordat hij later met zijn conceptuele werken een nieuwe revolutie veroorzaakte. Het futurisme (Balla, Boccioni) onstond uit het kubisme (Picasso, Duchamp in zijn begintijd). Enkele kenmerken zijn snelheid, energie, agressie, krachtige lijnen, vooruitgang en nieuwe technologie. Die nieuwe technologie als inspiratiebron is ook kenmerkend voor het constructivisme (Gabo, Tatlin). Het constructivisme in Rusland kwam via Bauhaus en De Stijl naar West-Europa.

Na de dia's zijn we zelf aan de slag gegaan om een ruimtelijke constructie te maken. Ik ben begonnen met enkele kartonnetjes die ik nog had (afval van uitgedruke kaartjes voor een spel). Daarmee wou ik een binnenruimte maken, en dan iets doen met trekkrachten (daarvoor heb ik tape uit een videoband gebruikt). Maar de constructie werd niet erg sterk, dus uiteindelijk heb ik de kartonnetjes samen met de tape gespannen tussen de ramen en wat andere bevestigingspunten. Dat was geinspireerd op de werken van Tatlin.


Het resultaat is moeilijk te zien op de foto's. Het geheel is erg transparant. De constructie gaat een interactie aan met de bomen buiten. Toevallig (niet bedacht) maar wel leuk!


Omdat ik toch iets met een gecreëerde binnenruimte wou, heb ik voor het tweede experiment een steviger frame gezocht. Het idee was een binnenruimte die echter niet beperkend is, er kan wel wat uit 'ontsnappen'. Uiteindelijk is dit werk wat minder speels, meer bedacht geworden dan het eerste.

Geen opmerkingen: